Guide: Gaming headset

I denne guiden går vi gjennom de tingene du bør være oppmerksom på når du skal ha et nytt headset. Et godt headset er nemlig ikke bare funksjoner og god lyd, men også komfort – for hva betyr god lyd hvis du ikke orker å ha på headsettet?

Det er i og for seg ikke noe galt med å bruke høyttalere når du gamer, men et headset hjelper på innlevelsen i spillets detaljer på en måte du ellers bare vil kunne oppnå med et surroundanlegg rundt deg. Hvis du f.eks. spiller et skytespill, vil det være mye enklere å identifisere den skrå vinkelen som motstanderens fottrinn kommer fra.

Og bor du sammen med andre, vil de helt sikkert også sette pris på at du bruker et headset, slik at de slipper lyden av skudd og skrik dag ut og dag inn.

I denne artikkelen ser vi på:

  • Mikrofontype
  • Materialer
  • Komfort
  • Lydkvalitet
  • Ekte/virtuell surroundlyd
  • Åpne/lukkede headset
  • Impedans

På slutten av artikkelen finner du en video der vi går gjennom valgene vi tok da de nye Shark Receptor-headsettene skulle produseres.

Hvordan fungerer et gamingheadset og hva bør det kunne gjøre?

Lyden fra et headset blir produsert på samme måte som den gjør i høyttalere. Faktisk sitter det bare små høyttalere på hver side av headsettet – disse kalles drivere. Det finnes flere typer drivere, men her fokuserer vi på den dynamiske driveren, som du finner i stort sett alle headset. I en slik driver sitter det en magnet som ikke beveger seg, samt en svingspole som gjør det.

Elektriske signaler (0 og 1) sendes trådløst eller gjennom en kabel og danner et elektromagnetisk felt, slik at svingspolen beveger seg frem og tilbake flere tusen ganger i sekundet. Svingspolen er festet til en membran som vibrerer og skaper lydbølger.

Men nok om det. Et gamingheadset skal i bunn og grunn bare kunne spille av og ta opp lyd, og i tillegg må du orke å ha det på. Hvis du fortsatt er med, nerder vi videre.

Mikrofontype

Stort sett alle gamingheadset bruker samme type mikrofon, såkalt kardioid. Vi kan ofte lese at et headset har en boom mic – dette betyr bare at mikrofonen sitter i enden av en stang. Vi går kort gjennom tre mikrofontyper som skiller seg ut ved deres polarmønster. Dette polarmønsteret avgjør kort sagt hvilken retning lyden tas opp fra.

  • Kardioid: Denne typen er utformet for å ta opp én enkelt vokal. Kardioide mikrofoner tar bare opp lyden i en liten kjegle rundt dem, slik at de fanger opp minst mulig bakgrunnsstøy. Det finnes også superkardioide og hyperkardioide mikrofoner.
  • Toveis/åttetalls: Som navnet beskriver er dette en toveis-mikrofon. Det tilsvarer å ha to kardioide mikrofoner som peker hver sin vei. Disse er spesielt egnet til å få med begge stemmene når to personer sitter ved siden av hverandre, samtidig som bakgrunnsstøyen holdes nede. De er veldig særegne og er bare praktiske i helt spesifikke omstendigheter.
  • Kule/omni: Denne typen lytter i alle retninger, og den er derfor god til å få med bakgrunnen – hvis du for eksempel vil fange stemningen i et rom med et publikum som skaper god stemning. Disse er også veldig særegne og passer sjelden inn i et vanlig gamingoppsett hjemme.

I tillegg til mikrofontypen kan du vurdere om du vil ha en USB-mikrofon eller en studiomikrofon. De fleste bruker USB, for da trenger du bare koble til og så fungerer den. Dessuten finner du ikke studiomikrofoner som sitter fast på headset, så det er i og for seg ikke relevant i denne sammenhengen.

Du kan imidlertid bruke headsettet til å lytte med mens du tar opp stemmen din gjennom en studiomikrofon. Du får bare bedre lydkvalitet med en god studiomikrofon, og de er ofte å foretrekke hvis du strømmer. Den høye lydkvaliteten gjenspeiles naturligvis også i prisen. Studiomikrofoner krever et eksternt lydkort med en XLR-inngang, og ettersom de ikke har en DAC (digital til analog-omformer), gir de automatisk klarere lyd og et bredere lydbilde som ikke undertrykker noen frekvenser, slik USB-mikrofoner gjør.

Det finnes to typer studiomikrofoner, nemlig kondensator-mikrofon og dynamisk mikrofon. Det kommer vi imidlertid ikke nærmere inn på her, men hvis du er interessert i valg av mikrofon til strømming, så finnes det mange relevante veiledninger på nettet.

Materialer

Det er viktig med et solid gamingheadset for det skal ikke bare sitte på hodet ditt i timevis – det skal også tas av og på igjen om og om igjen. Det er altså viktig at ditt fremtidige gamingheadset er ordentlig bygget. Ta en titt på tykkelsen på plasten det er laget av, og sørg for at hodebøylen som holder headsettet sammen, er laget av metall – eller i hvert fall er støttet av metall.

Komfort

Som nevnt er komfort utrolig viktig, for små irritasjoner kan raskt vokse seg store. Øreklokkene og hodebøylen vil gnisse mot hodet ditt veldig mange ganger, så sørg for at begge deler føles myke og behagelige. Vi anbefaler at du vurderer det nøye hvis du vil ha puter av skinn, for mange får raskt svette og irriterte ører – spesielt hvis det er varmt ute. Vi anbefaler skum, kunstskinn og plysj.

Lydkvalitet

Hvis hørselen din er på topp, vil ørene dine registrere frekvenser mellom ca. 20 Hz og 20 kHz (20 000 Hz). Hvis du vil ha hele opplevelsen av et spills lydbilde, må du altså velge et headset som støtter denne rekkevidden. Dette ser du ved å se på frekvensresponsen til headsettet.

De lave frekvensene (ca. 20–160 Hz) utgjør bassen, mens de høye (fra 4000 og oppover) er diskanten. Noen headset kan produsere lyd under 20 Hz og over 20 kHz, men dette sier altså ingenting om selve lydkvaliteten.

Hvis du vil gå mer i dybden, kan du med enkelte headset få se den spesifikke grafen for deres frekvensrespons. Dette viser ikke bare hvilke frekvenser headsettet kan produsere, men også hvilke frekvenser det over- og underproduserer. Alle headset har nemlig ulik styrke på forskjellige frekvenser, og dette kan du selv påvirke med en equalizer. Disse grafene lages vanligvis av en tredjepart slik at det ikke «jukses» med tallene. Her ser du et eksempel på en graf:

Frekvensrespons til headset

Ekte vs. virtuell surroundlyd

Surroundlyd er en oppgradering fra stereo, der lyden spilles av fra to høyttalere/drivere. Ekte surroundlyd benytter flere drivere for å få en dypere forståelse av hvor lyden kommer fra.

Når et headset tilbyr 7.1 surroundlyd, støtter det altså 7 lydkanaler: 3 på hver side og en senterkanal som spilles samtidig i begge ørene. I tillegg til dette viser tallet .1 til en egen basskanal (subwoofer), som også spiller de lave frekvensene i begge ørene. Et 7.1-headset har altså 10 drivere.

True 7.1 surround sound

Virtuell surroundlyd oppnås derimot gjennom programvare og fungerer også selv om headsettet bare har to drivere. Her sendes et to-spors lydsignal til headsettet i sanntid. Virtuell surroundlyd lurer hørselen din ved å skru opp volumet i den driveren som er nærmest spillets lydkilde, og ned i den driveren som er lengst unna. I tillegg er det ekstremt små forsinkelser i øret som er lengst unna lydkilden.

Signalet behandles enten på selve datamaskinen, gjennom en adapter, gjennom en ekstern forsterker eller i selve headsettet. Det finnes mange programvarer for virtuell surroundlyd, deriblant Dolby Atmos, DTS Headphone:X og Windows Sonic.

Noen spill benytter bare stereo, som deretter behandles av en programvare for virtuell surroundlyd. Dette er for eksempel tilfellet med CS:GO, der ekte surroundlyd faktisk kan være en direkte ulempe. Derfor har de nye headsettene våre både USB- og minijack-inngang, slik at de kan brukes til casual-gaming med fokus på god lyd og konkurransegaming med fokus på presisjon.

Åpne vs. lukkede gamingheadset

Når vi snakker om åpne og lukkede headset, handler det om lydisolering. Et lukket headset isolerer lyden bedre, slik at du ikke hører omgivelsene. Omgivelsene hører heller ikke lyden som spilles i headsettet. Et lukket gamingheadset er altså å foretrekke hvis du ikke vil bli distrahert av for eksempel ropende familiemedlemmer.

Åpne headset er derimot bedre til å gi klarere lyd. Hvis det viktigste for deg er lydkvalitet, så er et åpent headset å foretrekke. Avveiingen her er naturligvis at du lettere vil høre lyder utenfra, i tillegg til at lyden også trenger ut av headsettet og kan forstyrre andre i nærheten.

Foruten disse to tingene betyr det også mye hvilket materiale headsettets øreklokker er laget av. Er øreklokkene laget av minneskum, kan det ta litt tid før de isolerer optimalt siden de må rekke å tilpasse seg hodet ditt. Øreklokker i PU-skinn isolerer utrolig godt, men de kan være ubehagelige å ha på over lengre tid. Hvis du bruker briller, kan det også være lurt å velge øreklokker i velur.

Impedans

Impedans måles i motstand/ohm (Ω) og handler om hvor mye strøm (volt) som skal leveres for at headsettet skal spille høyt nok og av den kvaliteten det er konstruert for. Hvis du lytter til musikk fra en batteridrevet enhet som en mobiltelefon, er det optimalt å bruke headset med lav impedans – dvs. under 50 ohm. Du kan selvfølgelig koble til headset med høyere impedans, men volum og lydkvalitet vil ikke være optimalt.

På den annen side har headset med lav impedans større risiko for å bli ødelagt hvis det skrus for høyt opp. Dette er ikke et problem hvis de er koblet direkte til PC-en din, men det kan være relevant hvis du f.eks. har en forsterker som mellomledd.

Mange mener at høyere impedans betyr bedre lydkvalitet, men det er bare en myte. Headset med høy impedans er bedre beskyttet mot overbelastning, og hvis de er helt oppe på over 250 ohm, kreves det sannsynligvis for mange volt til at de kan brukes med mobiltelefonen.

Konklusjon

  • «Comfort is king.» Hvis du ikke orker å ha på headsettet i timevis om gangen, så har ikke alt det andre så stor betydning.
  • Sørg for å velge et solid headset som ikke blir ødelagt bare fordi du tilfeldigvis tar det av i feil vinkel.
  • Det bør kunne støtte lydfrekvenser fra 20 Hz til 20 kHz.
  • Kardioide mikrofoner er standard av en god grunn – de er veldig gode til å fange opp stemmen til akkurat den personen som bruker headsettet. Hvis du ikke kan se tydelig hva slags mikrofon headsettet har, så er det helt sikkert en kardioid mikrofon.
  • Ekte surroundlyd er overvurdert. Folk oppfatter lydretninger like bra (og noen ganger bedre!) med virtuell surroundlyd, og de fleste spill er designet for virtuell.
  • Åpne gamingheadset gir generelt sett bedre lyd, mens lukkede headset gir bedre innlevelse.
  • En impedans på under 50 Ω er en sikrere plug-and-play-løsning, med mindre du er lydnerd.

Video

Her kan du se Adam og Yen gå gjennom vurderingene som ble gjort da vi skulle produsere Shark Receptor-headsettene våre: